بتن فوق توانمند

بتن فوق توانمند uhpc | بتن پس از آب پر مصرف ترین ماده در کره زمین بوده و سرانه آن بازاء هر نفر یک تن در سال می باشد ، که هر ساله 3 تا 5 درصد رشد دارد ، سرانه استفاده از بتن در ایران حداقل 2 برابر بیشتر از متوسط جهانی بوده که با افزایش تولید سیمان بشرط عدم دخالت دولت در کشور تقریبا همسو می باشد .

ساخت بتن با مصالح پایه ، شامل شن بادامی ، شن نخودی ، ماسه ، آب و سیمان ، بتنی در حد کارهای ساده ایجاد می کند ، این بتن برای ساخت بتن های مگر ، موزاییک ویبره می باشد .

 

افزودنی های بتن فوق توانمند

وجود افزودنی های شیمیایی متناسب با نیاز نظیر :

بصورت همزمان در بتن باعث افزایش مقاومت های خستگی و خمشی در بتن می شود .

 

کارایی

در ساخت این نوع بتن استفاده از مصالح ذکر شده علاوه بر ایجاد مقاومت های خمشی ، ضربه ، در freez-thaw یا سیکل ذوب و یخ نتایج بسیار قابل توجه ای دارد .

بتن فوق توانمند دارای اسلامپ اولیه پایین در محدوده 1-2 یا بتن نم دار بوده که شباهت به بتن RCCP یا بتن غلطکی دارد.

این نوع بتن پس افزودن پلیمر و فوق روان کننده با خلوص 50 درصد و با دوز بالا بطور مثال 4 تا 9 درصد وزن سیمان روانی همراه چسبندگی ایجاد می کند .

این دوز مصرف برای بتن های معمولی با عیار 350 ، بین 0.3 تا 0.7 وزن سیمان می باشد .

 

شباهت و تفاوت ها

بتن خود متراکم SCC با بتن فوق توانمند UHPC دارای شباهت و تفاوت هایی می باشد.

در خصوص قیمت بالا تا این جای کار بتن فوق توانمد uhpc قیمت بسیار بالایی داشته و توجیه مالی برای استفاده ندارد . ولی نکته مهم کاهش ضخامت در استفاده از بتن uhpc می باشد . فرضا اگر برای قطعه بتنی کف که می بایست با ضخامت 4 تا 6 سانت اجرا شود ، بنابراین با بتن توانمند شده uhpc می توان تا ضخامت 2 تا 3 سانت کاهش و نتیجه دلخواه را کسب کرد  .


 

بتن فوق توانمند